Waarom koolhydraatbeperkt?

Ik moet zeggen dat toen ik begon aan het koolhydraatbeperkte dieet ikzelf een interne mindset nodig had. Het duurde even voor ik gewend was aan de manier van eten. Je wil het eten dat je nog in huis hebt en niet past bij de dieet wel eerst opmaken (ken je dat?). Ik heb me vanaf het begin ingeschreven op een forum van de weegclub (www.weegclub.nl). Deze is gratis. Het forum van Yvonne Lemmers zelf kost je inschrijfgeld. De mensen op het forum waren erg behulpzaam. Ik merkte dat ik in het begin veel vragen had over hoeveelheden en kwam erachter dat ik waarschijnlijk te veel at. Maar achteraf bleek dit helemaal niet zo erg. In mijn weekje vakantie was ik toch een hele pond afgevallen! Tja, dat was voor mij genoeg voor een week, want ik hoefde helemaal niet zoveel af te vallen. Zo’n 7,5 kilo was genoeg voor mij. Als je gewend bent om rond de 60 kilo te wegen is 72,5 wel echt te veel, zoals Yvonne dit ook omschrijft op haar website. Maar met dit dieet kun je ook heel goed 20 à 30 kilo afgevallen, er zijn genoeg voorbeelden te vinden op de Weegclub.

Ik ging na een tijd wennen merken dat het hongergevoel minder werd en ook na een tijd niet gegeten te hebben werd ik niet onrustig. Ik heb eerder diëten gevolgd (met Weightcare producten), waarbij ik echt ging trillen en zweten als ik te weinig gegeten had. Geen prettig gevoel. Vanwege de koolhydraatbeperking ging mijn bloedsuikerspiegel niet meer extreem omhoog en omlaag. Geen afkickverschijnselen van suiker dus.

De ingeplande tienuurtjes (handjevol noten) kon ik na een tijdje ook weglaten. Minder eetmomenten is een stuk rustiger omdat dit ook je werk (of wat dan ook) kan verstoren. Ik merkte bij het shoppen met vriendinnen dat zij rond lunchtijd bijna omvielen van honger: “Ik moet nu eten!”. Terwijl ik gerust nog een uur door kon shoppen. Ik zei rustig: “Wat jullie willen, ik hou het nog wel even vol”. Meestal gingen we bij La Place dan een bak salade halen met alles erop en eraan. Dan deden ze dus loyaal met me mee! Ook omdat het daar zo lekker is.

Waarom dan niet koolhydraatarm? Ik ben dus niet iemand van de extremen. Als je iets te extreem aanpakt houd je het niet lang vol. En dit houd ik inmiddels al 6 jaar vol. Ook als ik me vanwege een vakantie niet aan mijn levensstijl kan houden, dan kan ik het daarna weer herpakken. Ik hoor van mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, dat ze verstopt raken als ze ineens weer koolhydraten gaan eten. Dat probleem heb ik niet, omdat ik altijd met mate koolhydraten ben blijven eten. Het dieet is overigens niet alleen voor mensen die alleen een beetje willen afvallen. Op het forum kwam ik mensen tegen die zeker 30 kilo waren afgevallen met het dieet. Alleen omdat je er wat langer over doet en het geleidelijker gaat, blijft het gewicht er ook langer af. Beter dan crashen en jojo-en dus. Bovendien is het een hele gezonde manier om af te vallen, waar geen speciale dieetproducten voor nodig zijn, geen kunstmatige producten. Juist zoveel mogelijk basisproducten waarvan je goed kan zien wat er in zit.

Inmiddels heb ik mijn kennis verrijkt met andere diëten die wel verwant zijn, omdat ze gebaseerd zijn op suikervrij, maar zeker niet vetvrij. Dit zijn het Paleodieet en het dieet volgens de Voedselzandloper en aanverwante diëten. Later meer hierover.

voedselzandloper
De Voedselzandloper, Kris Verburgh
voedselzandloper kookboek
Het Voedselzandloper Kookboek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *