Over andere diëten

Een aantal diëten waarmee ik kennis heb gemaakt:

  • Het brood-dieet
  • Afvallen met Weightcare producten en alles wat er op lijkt.
  • Sonja Bakker
  • Het Geheim van Slanke Mensen, Mieke Kosters
  • Voor Altijd Jong, Jesse van der Velde
  • Paleo dieet (diverse boeken)
  • Voedselzandloper, Kris Verburgh
  • Dr. Frank (diverse boeken)

Ik wil niet zeggen dat ik al deze diëten zelf heb uitgeprobeerd. Dat zou ook niet heel goed zijn voor je lichaam, denk ik. Maar ik heb er wel kennis mee gemaakt, boeken gelezen etc.

Het brood-dieet is meer een crash-dieet. Je valt er snel mee af, maar het is nogal eentonig op de dagen dat je alleen brood eet en je houdt het ook niet heel lang vol. Als je daarna weer normaal gaat eten, kom je ook weer gewoon aan.  Dit dieet is niet te combineren met Koolhydraatbeperkt, dit zul je wel begrepen hebben. Ik heb dit dieet wel geprobeerd in mijn jonge jaren, maar dit houd je niet vol en je krijgt de neiging meer te eten op de dagen dat je niet alleen brood mag.

Afvallen met Weightcare producten werkt ook en kun je redelijk lang volhouden, maar de producten zijn relatief duur en ook dit houd je niet voor eeuwig vol. Bovendien ervoer ik vaak trillen en zweten als ik honger kreeg.

Sonja Bakker heb ik gelezen, maar voor mezelf besloten dat dit niks was voor mij. De recepten waren niet aantrekkelijk en de porties leken me erg klein. Daarbij stimuleert Sonja je om light-producten te gebruiken en ze prijst koolhydraatrijke producten aan (voorbeeld: ontbijtkoek en eierkoeken).

Het Geheim van Slanke Mensen heb ik gelezen en dit valt goed te combineren met koolhydraatbeperkt of welk ander dieet dan ook. Het gaat meer over de psyche van de slanke mens. Dit is niet zozeer een geheim, maar een mindset. Eigenlijk hetzelfde wat Jesse van der Velde zegt: je denken verandert van “Ik mag het niet eten, maar ik wil het wel” naar “Ik mag het wel, maar ik wil het niet”. Je moet gezond eten en minder eten niet zien als een dieet, maar als een levensstijl. Weet dat je niet tekort zal komen. We leven immers in Nederland!

Voor Altijd Jong is zeker te combineren met Koolhydraatbeperkt, maar naar mijn idee wat te streng qua wat er volgens Jesse eigenlijk allemaal ongezond is. Ook al schrijft Jesse zelf dat je niet te streng moet zijn en stap voor stap moet beginnen met het opbouwen van een nieuwe en gezonde levensstijl, hij propageert wel een uiteindelijk glutenvrije, zuivelvrije en suikervrije levensstijl. Terwijl ik suikerbeperking al heel wat vind! Jesse beschrijft wel heel goed en leuk de geschiedenis van voedsel en hoe mensen zich al dan niet aangepast hebben aan de verschuiving van “jager/verzamelaar” naar “landbouw/veeteelt”. De mindset die hij beschrijft naar een gezonde levensstijl is wat ik ook propageer. Geen dieet maar een omschakeling naar gezonder eten en leven (bewegen en minder stress hoort hier ook bij). Verder vind ik het heel goed hoe hij waarschuwt voor onze steeds meer toxische omgeving en dat we er naar moeten streven om alle toxische producten te vermijden, maar dat is in veel gevallen bijna niet te doen. Het betekent in veel gevallen weten wat er in alle producten zit (o.a. goed lezen wat er op de etiketten staat, maar soms is dit totaal onbegrijpelijk) en het kopen van vaak veel duurdere producten. Daar moet je dus een goed gevulde portemonnee voor hebben. Gelukkig kan de mens zich in veel gevallen goed aanpassen aan toxische stoffen, maar de toename van het aantal ziekten (bijv. kanker) is een indicatie voor de toename van de toxische stoffen in onze omgeving.

Paleodieet is te combineren met Koolhydraatbeperkt, maar meer in de tweede fase of je kunt in het koolhydraatuurtje paleorecepten gebruiken. Het nadeel van Paleo is dat zuivel vermeden moet worden en ik ben best wel een kaas- en yoghurtliefhebber. Ik ben wel dol op zoete aardappelen en kan leven met quinoa, maar verder alle granen en peulvruchten vermijden vind ik te extreem. In ieder geval heeft dit dieet een juiste filosofie over vetten (ook verzadigde vetten zijn geoorloofd)! Lees dit artikel over zoete aardappelen: Is de zoete aardappel gezond?

Voedselzandloper is te combineren met koolhydraatbeperkt (heeft de juiste filosofie over suiker, is niet geoorloofd), maar ook meer in de tweede fase of in het koolhydraatuurtje. Er mag namelijk heel veel havermout worden gegeten en dit bevat wel koolhydraten, maar het zijn langzame koolhydraten: worden langzaam opgenomen in je lichaam en veroorzaken geen insuline-pieken. In ieder geval is het koken een stuk minder saai geworden door het kookboek ‘Havermoutje‘, van Matthijs Kok en Pascalle Bonnier. Deze auteurs hebben ook een nieuw boek over koken met noten gemaakt, dat ook in te passen is in dit dieet en het Paleodieet (al bevatten sommige recepten wel zuivel). Dit boek heet ‘Nootje‘. Lees ook dit artikel over havermout: 7 goede redenen om havermout te eten.

Dr. Frank heeft een koolhydraatarm dieet ontwikkeld, wat naar mijn idee dus te extreem is. Dat betekent niet dat zijn recepten niet te gebruiken zijn voor koolhydraatbeperkt eten. Het nadeel van langdurig koolhydraatarm eten is dus dat je stoelgang achteruit gaat. Je zult langzamerhand weer koolhydraten moeten inbouwen in je dieet en dan gaat het dus weer lijken op een koolhydraatbeperkte levensstijl.

Naar mijn idee is het handigst om te beginnen met een koolhydraatbeperkt dieet en als je wil zelfs koolhydraatarm, omdat je geen verwarring schept over wat je wel en niet mag. Schrap gewoon alle soorten koolhydraat uit je menu. Voeg dan langzaam wat meer koolhydraten toe door 1 maaltijd per dag wel koolhydraten te eten, maar met mate. Daarna kun je je verdiepen in snelle koolhydraten (met hoge glycemische index), die je zoveel mogelijk moet vermijden en de langzame koolhydraten (met lage glycemische index), die je wel mag eten. En desnoods als je dan nog verder wil specialiseren, zou je ook zuivel en/of gluten uit je menu kunnen schrappen, wat mij persoonlijk te ver gaat. Maar mensen die een bepaalde aandoening hebben: o.a. Candida, spastische darmen, lekkende darmen, schildklieraandoeningen zouden er zeker goed aan doen om te kijken of het zou kunnen komen door 1 van deze voedselgroepen. Diabetici hebben sowieso baat bij koolhydraatbeperking, door de grotere controle die je op deze manier hebt over je bloedsuikerspiegel.

sonja bakker

Sonja Bakker, voor sommigen ideaal, alleen niet voor mij.

Mieke Kosters

Het Geheim van Slanke Mensen, goed voor de mindset van het afslanken

jesse van der velde

Voor Altijd Jong, heel interessante geschiedenisbeschrijving en gaat nog verder qua mindset dan Mieke de Jong. Grote delen zijn toepasbaar.

voedselzandloper

havermoutje

nootje

dr frank recepten

De recepten van Dokter Frank zijn in ieder geval handig

Ik zal in een andere blog nog wat tips geven over gezonde kookboeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *