Ontbijten

Er zijn een heleboel manieren om volgens het Grip op Koolhydraten- levensstijl te onbijten, maar ze zijn niet altijd uitvoerbaar.

  1. Gebakken eieren of een omelet (evt. met groente en vlees). Ik heb het idee dat ik hier altijd te weinig tijd voor heb, behalve in de vakanties.
  2. Gekookte eieren is goed te doen. Je kunt ze vantevoren koken, maar dat eet je ze dus koud (vind ik niet bezwaarlijk). Maar of je dit elke ochtend wil eten? Ik denk dat je daar flauw van wordt. Meestal eet ik er één in combinatie met tip nr. 3 of nr. 4.
  3. Koolhydraatarme crackers belegd met boter en vlees of kaas. Het aantal koolhydraatarme crackers die in de supermarkt te kopen zijn neemt af. Van de meeste mag je in de eerste fase maar 1 eten, omdat ze rond de 5 gram KH bevatten. De crackers van Atkins zijn nog te koop bij AH, maar erg prijzig. Dieetwebshops verkopen nog wel crackers waar je er twee van mag, maar dezen zijn ook niet echt goedkoop en je moet van de smaak houden. Zelf maken is in zo’n geval de beste optie. Het boek van Yvonne Lemmers bevat een aantal recepten en wat ik zelf erg lekker vind is: Noorse Knekkebrød, bijvoorbeeld van http://gezondlevenvanjacoline.blogspot.nl/2012/05/noors-knekkebrd.html. Zelf experimenteren met misschien meer psyllium-inuline. Dan blijft de cracker wat beter bij elkaar. Heerlijk met geraspte kaas erdoor!
  4. Griekse yoghurt met zaden en noten. Ik heb vaak een mengsel van zaden, noten en poeders die je door de Griekse yoghurt kunt doen, die gezond en KH-arm zijn. Dezen meng ik dan van voren in een grote beker, bijvoorbeeld een Sistema shaker:P1050014 Wat doe ik zoal in de beker? Kokosmeel (boordevol vezels), speltmuesli, chiazaad, hennepzaad, cacaonibs, lijnzaad, goji-bessen, moerbei, walnoten, pijnboompitten, tarwegraspoeder (maar hier wordt de yoghurt erg groen door) een mengelmoes aan superfoods. Van deze mengsel gaat ca. 2 of 3 eetlepels door 100 tot 125 gram Griekse yoghurt. Wat steviapoeder (groen) door de yoghurt vind ik ook altijd lekker. Voor een uitleg van superfoods kun je deze website raadplegen: http://watvoedingdoet.jouwweb.nl/artikelen/superfoods.
  5. Ik heb een nieuw product ontdekt bij AH. Het is kokosyoghurt en het heet Coyo (is geschikt voor paleodieet). Het staat in de koeling en wordt verkocht in bakjes van 125 ml. Het is ontzettend duur (2,69) en het is ontzettend lekker (vooral de smaak vanille). Je moet niet die versie met fruit nemen, want daar zitten weer suikers in. Deze is ook met een noten/zaden-mix te eten, maar die met vanille is zo ook wel lekker! Meestal wacht ik tot ze er 35% afhalen (dan zijn ze dus wel dicht bij de houdbaarheidsdatum) en koop er dan een paar, zodat ik er weer een paar dagen mee kan doen. Maar ja, dit is niet voor mensen met een klein budget.
  6. Eiertaartjes lijken op omelet, maar je kunt ze vantevoren maken en dan in de magnetron warm maken:P1040998Je kookt bloemkool of broccoli, klutst wat eieren los met slagroom of water, bakt wat spekjes en roert dit door elkaar. Je giet ze in siliconen muffinvormpjes, bijvoorbeeld dezen: siliconen muffinvormpjesStrooi er wat geraspte kaas over heen en doe dit een kwartier in de oven (op 200 graden). Uiteraard kun je met verschillende soorten groente en vlees variëren (of zonder vlees kan natuurlijk ook).
  7. Zelfgemaakte Kh-arme brood. Nu zou ik wachten met de broodmixen van Fijnlijntje etc. tot je in fase 2 bent van het dieet, maar je kunt wel zelf het goed gevulde brood uit Kookboek 2 (pag. 46) van Grip op Koolhydraten maken. Is ook erg lekker! Er staan overigens meerdere recepten voor brood en ander ontbijt in de kookboeken.

Zoals je ziet zijn er talloze mogelijkheden voor ontbijt (of lunch). Dit waren slechts een paar voorbeelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *