Goede vetten

Verzadigd, onverzadigd, meervoudig of enkelvoudig…eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk. Je hebt vet nodig om gezond te blijven, maar wel bij voorkeur op natuurlijke wijze verkregen en geproduceerde vet. Op diverse sites krijg je tegengestelde berichten over vetten, maar sinds ik de koolhydraatbeperkte levensstijl volg, ben ik lang niet meer zo bang voor vet. Ik ga er niet meer zo angstig en spastisch mee om. Vermijd Light producten, deze bevatten meestal meer koolhydraten of andere stoffen die schadelijk voor je zijn. Eet boter i.p.v. halvarine of margarine (dit zijn ook Light producten, uitgevonden voor hun smeerbaarheid en later door de voedselindustrie gepromoot als gezond), eet Griekse of Turkse yoghurt (met 10 of 8 procent vet) i.p.v. magere of halfvolle yoghurt. Gebruik kokosolie (http://www.kokos-olie.nl/) of boter om mee te bakken. Olijfolie (extra vierge) is gezond in salades, maar minder geschikt om te verhitten op hoge temperaturen. Ik gebruik wel andere olijfolie om mee te bakken, maar ik ga hier ook niet heel extreem mee om. Het kan namelijk nogal ingewikkeld worden als je overal op moet letten. Geklaarde boter (Ghee, http://www.ghee-easy.nl/) is ook goed om gebruiken en mee te bakken en is ontdaan van lactose (gunstig voor mensen die gevoelig zijn voor lactose).

Een zeer verhelderend verhaal over goede vetten om mee te bakken en braden is: http://rubriek.nl/gezondheid/de-gezondste-olie-om-in-te-bakken.

Verder let ik er niet op of vlees meer of minder vet bevat, wel eet ik steeds vaker biologisch vlees, gewoon omdat dit diervriendelijker is en de kwaliteit van dit vlees vaak beter is en het beter smaakt. Echt diervriendelijk is natuurlijk vegetarisch eten, maar eerlijk gezegd kan ik nog niet zonder vlees of vis op mijn menu.

Lees ook dit advies van Yvonne Lemmers: http://gripopkoolhydraten.nl/koolhydraatbeperking-is-prima-verzadigd-vet-is-niet-slecht-volle-melkproducten-zijn-beter-zout-is-niet-slecht-een-ei-hoort-erbij/

Verder zijn deze boeken erg interessant om te verhelderen dat wat het voedselcentrum en de voedselindustrie verkondigen over vet (en cholesterol) meestal niet kloppen.

Barry Groves, Eet Vet Word Slank
Barry Groves, Eet Vet Word Slank
De Cholesterol-leugen, W. Hartenbach
De Cholesterol-leugen, W. Hartenbach

het kokosolie wonderHet kokosoliewonder, Bruce Fife

Hier nog wat artikelen om je van gedachten te doen veranderen over vet.

http://www.gezondheidenco.nl/137801/dierlijke-vetten-zijn-niet-zo-slecht-als-gedacht/

http://jessevandervelde.com/verzadigd-vet-gezonder-dan-je-denkt/

http://www.foodlog.nl/artikel/dierlijke-vetten-in-relatie-tot-hart-en-vaatziekten/

Als je meer wil weten over de verschillende soorten olijfolie, lees dit:

http://www.optimalegezondheid.com/olijfolie-waarom-is-dit-zo-gezond/

https://www.salusi.nl/olijfolie-verhitten-normaal-extra-vierge/

Ik hoor toch dat er vaak vragen en misverstanden zijn over vetten en olie. Zo denkt men vaak nog steeds dat zonnebloemolie gezond is. Hier een artikel dat uitlegt waarom het minder gezond is dan men dacht: http://eko-blogs.blogspot.nl/2012/09/zonnebloemolie-ongezond.html. Op deze site staat ook een mooie poster waarop staat welke vet je het beste voor wat kunt gebruiken!

Verder is kokosolie gezond, maar ook afhankelijk van hoe het bewerkt is. De gezondste keuze is biologische kokosolie, maar dit is ook de duurste. Ik zou hier niet al te moeilijk over doen als je portemonnee beperkt is.

Olijfolie als dressing en boter om in te bakken (of een combinatie van olijfolie en boter) is prima als je budget wat minder groot is. Maar probeer zoveel mogelijk de knijpflesjes te vermijden.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *