Groene smoothies

Groene smoothies zijn niet echt een onderdeel van het Grip op Koolhydraten levensstijl, maar ik ben dit tegengekomen in het boek van Jesse van der Velde en er daarom mee gaan experimenteren. Hij raadt aan een groen smoothie te nemen voor ontbijt of de hele dag door wat te drinken. Maar ik doe dit bij voorkeur als lunch, omdat ik ’s ochtends niet genoeg tijd heb (tenzij ik eerder opsta, wat ik niet graag doe). De smoothie die je maakt (met 200 gram bladgroente, 2 stuks fruit en 2-5 glazen water) levert ook zo’n 4 grote glazen op! Je hebt voor de hele dag dus je aanbevolen hoeveelheid aan groente en fruit binnen. Let wel op(!): in strikte zin is dit een extra koolhydraatuurtje, want het fruit levert nogal wat KH op. Wat Yvonne zegt over fruit “onverpakt” eten (dus zonder eiwitten of vet erbij) zorgt voor hongergevoel, klopt wel. Ik heb dit wel ervaren, maar ik kan tegenwoordig heel goed tegen hongergevoel, omdat dit nu niet gepaard gaat met trillen en zweten dat te wijten is aan een schommelende bloedsuikerspiegel (dit komt door de KH-beperkte levensstijl). Het gaat slechts gepaard met een rommelende maag, maar ik kan dat redelijk goed negeren (lees ook Mieke Kosters). Een trucje om de honger te onderdrukken is meer water te drinken.

Ik heb gemerkt dat je de smoothie ook meer vullend kunt maken door er een avocado bij te doen (als 1 van het fruit) en/of 2 eetlepels proteïnepoeder. Door de avocado wordt de smoothie wel minder zoet, dus je moet er van houden en hierdoor (ook door de poeder) wordt de smoothie wat dikker, begint echt op een shake te lijken! Het volledige recept is:

200 gram paksoi, 1 avocado, 1 banaan of peer, 2 eetlepels proteïnepoeder.

Een groene smoothie is wel supergezond en goed voor de stoelgang. Er zijn nog meer voordelen, lees deze bijvoorbeeld hier: http://www.echtgezondafvallen.nl/groene-smoothies/

Dus ga lekker variëren met de blender! Er zijn ook tal van recepten op het internet te vinden, maar ik merk dat er dan vaak staat: een handje spinazie o.i.d., terwijl het echt van belang is dat je er 200 gram bladgroente door doet. Ook moet je oppassen voor de hoeveelheid fruit (niet meer dan 2 stuks oftewel ca. 200 gram op een dag) omdat hier nogal wat fruitsuikers in zitten. Lees over hoeveelheid fruit ook eens: http://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/een-stuk-fruit-hoeveel-is-dat

Hierbij een recept van een vriendin, dat ik iets aangepast heb aan de voorwaarden van Jesse van der Velde (hierdoor wordt de oorspronkelijke smoothie dus wel wat minder zoet):

200 gram spinazie (of je kunt het ook combineren met een andere bladgroente, mij beviel Chinese kool heel goed), een appel, een peer, een stukje gember, een handje muntbladeren, wat limoensap naar smaak.

Deze smoothie is superfris en geeft je echt een kick!

De blender die ik gebruik is overigens een hele oude van Princess. Deze heb ik ooit als kerstpakket mogen bestellen, daarna stond het jaren op de zolder. Eindelijk heb ik er nu een goede bestemming voor!

Blender princess silverHet is nog te kopen via bol.com, maar er zijn inmiddels betere en goedkopere, als je het mij vraagt. Overigens ben ik met deze heel tevreden vooralsnog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *