Drankjes

Wat drink je zoal als je een koolhydraatbeperkt dieet volgt? Nou ja, wat bijna nooit kwaad kan is natuurlijk water en thee. De meeste mensen willen ook wel eens wat anders drinken. Hier zijn wat “groene” oplossingen en wat “oranje” oplossingen en oplossingen die ik afraad.

Groen:

  • Water met verse munt en een schijfje citroen of limoen (vooral lekker in de zomer).
  • Heet water met een stukje gember (lekker in de winter).
  • Als je van zwarte koffie houdt is het helemaal geen probleem om een paar koppen koffie per dag te drinken. Hoeveel precies gezond is, dat verschilt van website tot website. Maar om aan de veilige kant te blijven zou ik het houden op 2 à 3 koppen per dag. Koffie is gezonder dan men denkt: http://www.plusonline.nl/dorstlessers/koffie-is-gezonder-dan-u-denkt . En ook op deze website vind je de voordelen van koffie. http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/de-voordelen-van-dagelijks-koffie-drinken/. Veel mensen denken dat koffie vochtafdrijvend werkt, dit blijkt een nogal hardnekkige fabel te zijn.
  • Als je niet van zwarte koffie houdt (zoals ik) dat kun je het volgende doen: een heel klein beetje melk in de koffie doen. Maar ja, melk bevat melksuikers en dus koolhydraten. Nou valt het met gewone melk nog wel mee (halfvolle melk rond de 5%), maar koffiemelk bevat rond de 11% KH en spreek me niet van koffiecreamers, belangrijkste bestanddeel daarvan is glucosesiroop! Nu houd ik van wel wat meer in mijn koffie, dus gebruik ik slagroom zonder suiker of kokosmelk. Met dat laatste moet je goed opletten, want er zitten veel verschillen in de merken (ook niet alle soorten zijn geschikt voor in de koffie). Ik gebruik nu het merk Go-Tan, met 3% KH. De basic slagroom van AH bevat ook maar 3% KH. Als je zo’n 20 à 25 ml in je koffie gebruikt is dat dus minder dan 1 gram dat je binnenkrijgt aan koolhydraten. Dat is te overzien en ik vind dit ook lekkerder dan gewone melk! Geen discussies over vet hier (lees mijn blog over vetten). Ik doe er ook een piepklein beetje stevia in.
  • Spa heeft wat bubbelwaters ontwikkeld met een smaakje, maar zonder suiker: Spa Bruisend mineraalwater met de smaken citroen, munt, grapefruit, zwarte bes. Ook AH heeft zijn eigen merk bruisend water met de smaken citroen, munt en komkommer.

Oranje:

  • Frisdranken met stevia als zoetstof. Je moet hierbij goed opletten dat er geen andere zoetmiddelen zijn toegevoegd en zeker geen suiker! Er zijn verschillende opties: Karvan Cevitam 0% (limonadesiroop), Roosvicee Multivit 0% suiker, Holy Soda, Arla Zin!. Deze dranken bevatten wel wat KH, voornamelijk door natuurlijk fruitsuikers. Je kunt deze drankjes dus met mate drinken, bijvoorbeeld bij je koolhydraatuurtje.
  • Vers geperste sappen (liefst zelf gemaakt) aangelengd met water. Of sappen met groente maken (ik vind bijv. appelsap met komkommersap (evt. met aardbeien en/of peer) een uitstekende combinatie!) Sappen en smoothies bevatten nogal veel fruitsuikers. Er gaan ca. 2 kilo appels in 1 liter appelsap. Dat betekent dat je voor 1 beker 400-500 gram appels nodig hebt, dat eet je niet in een keer op, maar je drinkt het maar al te makkelijk weg. In de sap zitten ook geen vezels meer waardoor je dus minder snel verzadigd raakt.

Af te raden: gewone frisdranken, sap uit een pak (onaangelengd), frisdranken gezoet met andere kunstmatige zoetstoffen (dus de zogenaamde Light-frisdranken). Dit kan wel af en toe (1 keer in de maand ofzo), maar ik zou er geen gewoonte van maken. Coca-cola Life is weliswaar gedeeltelijk met stevia gezoet, maar bevat nog steeds behoorlijk wat suiker. Dus zoveel mogelijk vermijden, zou ik zeggen.

Als je een tijdje met een koolhydraatbeperkt of -arm dieet bezig bent zal het verlangen naar zoet uiteindelijk afnemen en daarbij zal je niet echt meer talen naar zoete drankjes. Ik koop wel eens een pak Roosvicee Multivit 0%, zet deze in mijn koelkast in de garage en vergeet het dus vaak op te drinken! De Karvan Cevitam 0% koop ik vaak voor mijn kinderen en ik denk er nooit aan dit zelf te drinken. Ik houd het toch voornamelijk bij mijn water, thee, koffie en groene smoothies. En in de zomer/herfst wil ik nog wel appels uit mijn eigen appelboom door de slowjuicer halen met komkommer en evt. ander fruit.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *