Op reis

Gelukkig nieuwjaar iedereen en de beste wensen voor 2016!

In de kerstvakantie zijn we een paar dagen weggeweest met een overnachting in een hotel. Ik ben er zeker van dat veel van jullie dit wel eens doen en misschien ervaar je dan ook het probleem dat gezond eten dan vaak niet voor het oprapen ligt. Ongezonde, suikerrijke voedsel ligt meestal op de loer! In dit geval is het handig voorbereid te zijn en de goede keuzes te maken.

Omdat ik al zoveel jaren mijn levensstijl hanteer zorg ik er meestal voor dat ik wat koolhydraatarme brood of crackers bij me heb (met hartig beleg, crackers niet van tevoren beleggen, dus apart in een zakje, want anders worden ze nat en zompig) en deze keer had ik ook twee Coyo (kokosyoghurt) kuipjes mee van elk 125 gram, lekker voor tussendoor.  Verder had ik ook steviazoetjes mee. Het gaat me dan iets te ver om een eigen pakje slagroom of kokosmelk mee te nemen. Dus meestal neem ik voor lief dat de café au lait die ik dan neem (omdat ik niet van zwarte koffie houd) wel wat melksuikers bevat. Je bent nu eenmaal op vakantie. Dus ik nam deze keer wel een broodje en een croissantje. De gekookte eieren, de roereieren en de bacon voldoen volgens mij helemaal aan mijn levensstijl. Helaas moest ik constateren dat er alleen Becel was voor op de brood en niet eens gewone roomboter! Ook was de yoghurt al vooraf gezoet en zat er iets van onbestemde fruit door (geen verse, die kon je er ook nog door doen) en ook de muesli heb ik maar vermeden. Het is me echt een raadsel waarom ze in hotels niet gewoon neutrale yoghurt neerzetten, die men naar eigen smaak kan zoeten met suiker, jam of iets anders. Dat zou naar mijn idee niet duurder zijn, misschien zelfs goedkoper en beter aangepast aan ieders smaak.

Goed dat in dit hotel waar ik zat nog redelijk veel keus was, maar mocht het zo zijn dat er helemaal niets te kiezen valt wat gezond is, dan zou intermittent fasting ook nog een uitkomst kunnen bieden. Ik zou deze methode aanraden als je al langer bezig bent met een gezonde levensstijl (zonder suiker, met of zonder langzame koolhydraten). Als je een heel vervelende hongergevoel krijgt is dit niet aan te raden. Als je wil blijven afvallen en je bent bang dat het eten waar je uit kan kiezen dit zeker niet gaat bewerkstelligen is het zeker een aanrader om je te verdiepen in deze methode:

https://www.fitness-tips.nl/voeding/dieten/intermittent-fasting

http://jessevandervelde.com/wetenschap-achter-intermittent-fasting-vasten-met-tussenpozen/.

Een ontbijt overslaan is dus niet zo erg als men altijd beweert. Of van tijd tot tijd zelfs gezond! In de oertijd was het juist heel normaal dat men eerst moest werken voordat men kon eten. Er moest eerst eten verzameld worden of men moest eerst op jacht, pas dan kon men eten. Ook langere tijd vasten een heel normale traditie in veel culturen. Er zijn altijd periodes van overvloed en daarbij horen ook periodes van schaarste waarin eten niet altijd aanwezig is. In de moderne wereld is eten eigenlijk altijd voorhanden. Het kan altijd gekocht worden en overal kan je eten, overal liggen verleidingen van ongezond eten op de loer. Dit is een hoogst zeldzame situatie. Onze lichamen zijn door de evolutie gewend om af en toe zonder eten te kunnen, het is dus niet ongezond om af en toe een maaltijd over te slaan. Dus zie je niets gezonds, probeer dan een keer niet te eten. Vaak kun je je honger al beter aan als je veel water drinkt.

Nu na de kerstdagen en nieuwjaar (een tijd van feest en lekker, soms teveel, eten) kan het zeker geen kwaad wat minder te eten en een tijd van schaarste in te bouwen. Ik wens iedereen een gezond jaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *